Hanna Daw on toiminut kiinteistönvälittäjänä vuodesta 2012 alkaen. Hän on ollut jo pikkutytöstä asti intohimoinen myyjä ja nauttinut ihmisten kohtaamisesta. Hän myi tuolloin ovelta ovelle WWF:n tuotteita ja partiolaisten joulukalentereita, mutta sittemmin kaupallisuus on muuttunut asiakaskohtaamisiksi asunnoissa tarjoten asiakkaille asumisen unelmia.

”Perheeni muistaa, kuinka jo alle rippikouluikäisenä toiveammattinani oli yrittäjyys. Asunnot ja kaikki niihin liittyvä talotekniikasta remontointiin ja sisustamiseen kiinnostavat minua valtavasti, joten valinta oli helppo, kun päätin 2012 hypätä kiinteistönvälittäjän tielle B2B-puolelta myynnin johtamisen tehtävistä. Olin kokenut, että ala kaipaa uudistautumista, ja monesti itsekin asuntonäytöillä käyneenä koin, etten tullut kohdatuksi tai että välittäjien toiminta ei aina herättänyt luottamusta”, Hanna kuvaa.

Kun kiinnostuksesta alaa kohtaan Hannan ajasta alkoi kulua useita tunteja viikossa selaillen Oikotien ja Etuoven ilmoituksia, hän tiesi, että nyt on aika hypätä liikemaailman puolelta kiinteistönvälitykseen. Hän oli valmistunut Haaga-Helian ammattikorkeakoulusta myynnin tradenomiksi ja koki kiinteistönvälityksen asiakaskohtaamisten olevan työtä lähellä sydäntään.

Ensisijaisesti Hannaa innostaa työssään asiakkaat. Hän nauttii valtavasti ihmisten kohtaamisesta, heidän unelmiensa kodin löytämisestä ja siitä, että saa olla osa monesti elämän suurinta myynti- ja ostoprosessia. ”Tunneihmisenä jännitän yhtä lailla myyjän rinnalla, kun kohde julkaistaan, ja iloitsen ostajan kanssa, kun hänen tarjouksensa hyväksytään. Toisaalta tämän hetken markkinassa myös monesti suren silloin, kun asiakas esimerkiksi jää tarjouskilpailussa kakkoseksi tai jos unelmakoti menee sivu suun. Innostun jokaisesta myyntikohteesta, on se sitten yksiö Kalliossa tai iso omakotitalo Jollaksessa”, Hanna kertoo.

Kilpailutustilanteessa Hanna tulee usein valituksi, mikä on hänelle suuri kunnia. Jokaisen kodin myynnissä on omat yksityiskohtansa, ja hän nauttii siitä, että voi tuoda omalla ammattiosaamisellaan lisäarvoa sekä myyjälle että ostajalle. Myyntiprosessin aikana yhteistyö on tiivistä, ja monesta asiakkaasta tuleekin Hannalle läheinen. Hän haluaa olla luottamuksen arvoinen ja kokee onnistumista siitä, että asiakas luottaa häneen, eikä koe, että hän tekisi työtä vain palkkio mielessä.

Hyvän välitystavan lähettiläänä Hanna toivoo voivansa vaikuttaa positiivisena esimerkkinä alan näkyvyyteen. Hänellä itsellään on hyvä työllisyystilanne, sillä myyntikohteet tulevat pääosin asiakassuositusten kautta, mutta hän tietää hyvin, että alalla on valtavasti tietotaitoa, joka helposti jää huonojen kokemusten jalkoihin, ja että yleisesti luottamus välittäjiin on puutteellista.

”Koska välittäjien arvostus on heikkoa, toivon, että Hyvän välitystavan lähettiläänä voisin tuoda esille alamme ammatillista huippuosaamista ja sitä, että teemme vaativaa asiantuntijatyötä usein paineen alla, mutta asiakkaan etu ensisijaisesti mielessä. Uskon vilpittömästi siihen, että kun työskentelee ajatellen ensimmäisenä asiakkaan etua, myös tulokset seuraavat perässä. Siksi haluaisin Hyvän välitystavan lähettiläänä nostaa esiin juuri erityisosaamista, jota välittäjät voivat tarjota asiakkaalle”, Hanna painottaa.

Odotukset välittäjää kohtaan ovat suuret, sillä jokainen osapuoli odottaa tuloksia, niin myyjä, ostaja kuin välittäjä itsekin. Myyntiprosessiin liittyy useita ulkopuolisia sidosryhmiä mm. kuntotarkastajat, isännöitsijät ja pankit, joten ammattivälittäjä pitää monia lankoja käsissään. Ammattilainen tuntee alan juridiikkaa ja osaa tehdä tulkintoja asuntoa koskevista dokumenteista. Hanna toivookin, että näitä vaatimuksia tuotaisiin enemmän esille, sillä monen ihmisen kuvitelma on, että voihan koko prosessin helposti itsekin hoitaa, kunhan vain tilaa tarvittavat paperit ja esittelee asunnon.

Kun puhutaan alasta, jossa kyse on usein asiakkaan suurimmasta varallisuudesta, Hannan mielestä lainsäädäntö on äärettömän tärkeää ja välttämätöntä. Juuri tämänkin vuoksi hän pitää Hyvää välitystapaa ja sen noudattamista reiluna ja läpinäkyvänä kaikkien osapuolten kannalta ja sen tunteminen pitäisi olla kaikkien alalla toimivien perusta. ”Hyvä välitystapa on itsessään konkreettinen työkalu alalla, jossa lainsäädäntö on joskus tulkinnanvaraista ja vastaus jopa lakimieheltä voi olla tilannekohtaisesti ympäripyöreä. Hyvässä välitystavassa käsitellään arkipäiväisesti juuri alalla toimivan kannalta oleellisimpia asioita, kuten markkinointia, tarjousneuvotteluja, tiedonantovelvollisuutta”, Hanna toteaa.  

Sen lisäksi että Hanna odottaa Hyvän välitystavan lähettilään kaudellaan verkostoitumista ja mielenkiintoisia tilaisuuksia, hän haluaa lisätä ymmärrystä mitä Hyvä välitystapa tarkoittaa, nostaa esiin välittäjien asiantuntijuutta, valaa uskoa alan kehitykseen ja alalla toimivien osaamiseen. Hän haluaa myös kertoa alan monimuotoisuudesta ja parantaa yleisesti ammatillista mielikuvaa kiinteistönvälityksestä.

Hanna Daw
Sp-Koti Merihaka
Hyvän välitystavan lähettiläs 2021–2022

Hanna Facebookissa: Hanna Daw – Arvoisesi Kiinteistönvälittäjä LKV
Hanna Instagramissa: @hannadaw
Hanna LindkedInissä: Hanna Daw

Vuoden 2021–2022 lähettiläitä voit seurata somessa tunnisteella #hyvävälitystapa