Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ei tarjoa kuluttajaneuvontaa tai käsittele välitysliikkeitä koskevia valituksia tai riita-asioita. Tälle sivulle on koottu ohjeita riitatilanteissa toimimiseen.

1. Neuvottele oman välitysliikkeesi kanssa

Mahdollisissa riitatilanteissa neuvottele ensisijaisesti välitysliikkeen kanssa. Ota yhteyttä suoraan omaan välittäjääsi tai välitysliikkeen vastaavaan hoitajaan.

2. Ota tarvittaessa yhteys kuluttajien neuvontapalveluun

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta tarjoaa maksutonta opastusta ja sovitteluapua kuluttajille asunto- ja kiinteistökauppoja, vuokrausta sekä kiinteistöjen ja vuokranvälitystä koskevissa riitatilanteissa, puh. 09 5110 1200. Palveluaika normaalisti ma, ti, ke, pe klo 9–12, to klo 12–15.

Konsumentrådgivning på svenska här.

Kuluttajaliitto tarjoaa maksutonta jäsenneuvontaa asunto- ja kiinteistökauppoja sekä kiinteistönvälitystä koskevissa asioissa. Kaikille avoimessa maksuttomassa asumisneuvonnassa annetaan neuvontaa asuinhuoneistojen huoneenvuokrasuhteisiin (ml. vuokranvälitys) liittyvissä asioissa vuokralaisille ja vuokranantajille, asunto-osakeyhtiöön liittyvissä asioissa osakkaille ja asumisoikeusasumiseen liittyvissä kysymyksissä asumisoikeuden haltijoille sekä osaomistusasukkaille.

  • Kuluttajan lakineuvonta palvelee jäseniä numerossa 09 454 22 121 (mpm/pvm). Jäsenyys tarkistetaan soiton yhteydessä. Neuvontaa saa myös sähköpostitse. Lähetä kysymyksesi viestillä tai jätä soittopyyntö: info@kuluttajaliitto.fi.

3. Jos asia ei ratkea neuvotteluilla, voit viedä sen kuluttajariitalautakunnan tai tuomioistuimen ratkaistavaksi

Jos sinulla on esimerkiksi rahallinen korvausvaatimus välitysliikettä kohtaan, eikä asiaa saada ratkaistua neuvottelulla, voit saattaa sen kuluttajariitalautakunnan tai tuomioistuimen ratkaistavaksi. Jos riita-asian haluaa viedä kuluttajariitalautakuntaan, on ensin oltava yhteydessä kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan.

Epäiletkö välitysliikettä virheellisestä toiminnasta?

Välitysliikkeiden toimintaa valvoo Aluehallintovirasto (AVI). AVI mm. käsittelee liikkeiden toiminnasta tehtyjä ilmoituksia ja tekee valvontakäyntejä liikkeisiin.

Jos katsot välitysliikkeen toimineen lain tai Hyvän välitystavan ohjeen vastaisesti, voit tehdä AVI:lle ilmoituksen välitysliikkeen epäillystä virheellisestä toiminnasta. AVI voi määrätä laiminlyöntien johdosta välitysliikkeelle hallinnollisen seuraamuksen (varoitus tai määräaikainen toimintakielto). Lomake ilmoitusta varten.

HUOM! Aluehallintoviraston toimivaltaan ei kuulu vahingonkorvausasioiden ja hinnanalennusvaatimusten ratkaiseminen.