Vastaan on tullut tilanteita, joissa kauppojen tekeminen sovitussa aikataulussa on ollut ajallisesti mahdotonta. Kaupanteon aikataulusta sovittaessa on kaupantekotavan (sähköinen/fyysinen) lisäksi huomioitava muun muassa ostajan rahoitusprosessin vaatima aika. Sähköisesti tehtävässä kaupassa on huomioitava myös pankkien valmisteluvaiheen vaatima aika, ja pankin kaupantekoaikojen saatavuuden huomioiminen on puolestaan tarpeen sovittaessa fyysisesti tehtävän kaupan aikataulusta.
Kauppakirjan, tietojen ja liitteiden huolellinen tarkistaminen ennen DIAS-kaupan käynnistämistä
Ennen kaupan käynnistämistä (eli ennen kaupan aloittamista DIAS:ssa) KVKL:n lakivaliokunta kehottaa välitysliikkeitä vielä tarkistamaan kaikki kohteen tiedot – erityisen huolellisesti kaupan osapuolten ja myytävän kohteen tiedot sekä kaupan ehdot. Kaupan käynnistyksen jälkeen kauppakirjaa ei voi enää muokata, vaan virhe/muutos kauppakirjassa ja tiedoissa johtaa kaupan keskeyttämiseen (ns. muutospyyntö) eli kaupan palautumiseen välitysliikkeelle.
Kuluvana vuonna on aloitetuista DIAS-kaupoista joka kolmas jouduttu keskeyttämään pankin valmisteluvaiheen aikana. Keskeyttämisten pääasiallisina syinä ovat olleet virheet/ristiriitaisuudet tiedoissa (kauppakirjan ja DIAS-alustan tietojen tulee vastata toisiaan), virheet/muutostarpeet kauppakirjassa (esim. kauppakirjassa on fyysiseen kaupantekotilaisuuteen liittyviä ehtoja tai kauppakirjan muotoilut eivät muutoin ole kaikilta osin sähköiseen kaupantekoon sopivia) ja väärät/puuttuvat/vanhentuneet kaupan liitteet.
Lisäksi KVKL:n lakivaliokunta kiinnittää välitysliikkeiden huomiota siihen, että DIAS-kauppaa ei tule käynnistää ennenaikaisesti. Tilanteessa, jossa ostajan lainaneuvottelut ovat alkuvaiheessa tai kokonaan vasta tulossa, voi ostajan rahoituksen ja vakuuksien sopiminen viedä huomattavan kauan aikaa. Välitysliikkeen tulisikin ennen kaupan käynnistämistä varmistaa ostajalta, että tämän rahoitusasiat ovat valmiit (laina on nostovalmis) tai tämän keskeneräiset lainaneuvottelut ovat liki valmiit.
Kaupan käynnistämispäivälle hankittava tuoreet asiakirjat
KVKL:n lakivaliokunta muistuttaa, että Hyvän välitystavan ohjeen mukaisesti isännöitsijäntodistuksesta, osakeluettelosta tai sen otteesta taikka osakehuoneistotulosteesta, lainhuutotodistuksesta, rasitustodistuksesta ja kiinteistörekisteriotteesta on aina hankittava tuore versio sille päivälle, jolloin kauppa käynnistetään sähköisessä kaupankäyntijärjestelmässä. Isännöitsijäntodistuksen osalta riittää vaihtoehtoisesti, että todistuksen tietojen ajantasaisuus muutoin luotettavasti varmistetaan. Jos kauppa keskeytyy ja se käynnistetään sen jälkeen uudelleen, tulee Hyvän välitystavan ohjeen mukaisesti hankkia tuoreet, ko. kaupan uudelleenkäynnistämispäivän asiakirjat.