
Luottamus ytimessä
”Uusien ohjeiden ytimessä on luottamus. Ne ohjaavat välittäjiä toimimaan rehellisesti, tasapuolisesti ja ammattimaisesti – eli periaatteiden mukaan, jotka tekevät työstä arvostettua ja varmistavat asiakkaiden luottamuksen. Samalla ohjeet laajenevat uusille alueille: mukana ovat nyt tietosuoja ja henkilötietojen asianmukainen käsittely, vastuullisuus ja kestävä kehitys sekä turvallisen ja häirinnästä vapaan työympäristön varmistaminen”, kertoo järjestökoordinaattori Mia Kaleton.
Käytännön toimintamalleja arkeen
Ohjeet tarjoavat myös konkreettisia toimintamalleja, kuten selkeät käytännöt häirintätilanteisiin ja suositukset jatkuvaan kouluttautumiseen
”Ne muistuttavat, että ammattitaito syntyy jatkuvasta oppimisesta ja alan kehityksen seuraamisesta”, Kaleton sanoo.
Suurin muutos asenteen muutoksessa
Suurin uudistus on Kaletonin mukaan kuitenkin asenteen muutoksessa: välittäjällä on vastuu paitsi asiakkaasta ja toimeksiannosta, myös ympäristöstä, työyhteisöstä ja koko alan arvostuksesta. Kestävä kehitys, energiatehokkuus ja tietoturva ovat tänä päivänä olennainen osa ammattimaista välitystoimintaa.
”Näillä ohjeilla rakennamme tulevaisuutta, jossa luottamus ja arvostus vahvistuvat sekä alan sisällä että asiakkaiden kanssa”, Kaleton huomioi.
Turvallisen tilan periaatteet – mitä ne tarkoittavat?
Uusien ohjeiden lisäksi on laadittu ensimmäistä kertaa myös turvallisen tilan periaatteet, jotka auttavat ehkäisemään ja käsittelemään häirintää sekä epäasiallista käytöstä.
- Kun eettiset ohjeet määrittävät välittäjien yleiset ammatilliset toimintaperiaatteet, turvallisen tilan periaatteet pureutuvat yhteen osa-alueeseen syvemmin: työympäristön turvallisuuteen ja häirinnän ehkäisyyn.
- Ne sisältävät konkreettisia toimintamalleja, kuten vastuuhenkilön nimeämisen, selkeät raportointikäytännöt ja koulutuksen.
- Tavoitteena on luoda välittäjille ja koko työyhteisölle ympäristö, jossa jokainen voi toimia turvallisesti ja kunnioittavasti. Välitystyön on oltava turvallista ja arvostavaa kaikille osapuolille.