Parhaimmat mahdollisuudet selvitä kriiseistä on aina niillä alan toimijoilla, joilta löytyy rohkeutta kokeilla uutta ja kykyä muuttaa toimintatapojaan nopeasti.

Resilienssistä puhutaan tänä päivänä paljon, myös yritysmaailmassa. Ja hyvä niin, sillä myös kiinteistönvälitysbisneksessä ovat vakavista kriiseistä selvinneet aina ne toimijat ja tekijät, joilla on resilienssiä eli kykyä selviytyä vaikeista ajoista toimintakykyään menettämättä, mukautumalla muuttuneisiin olosuhteisiin kehittämällä ja kokeilemalla uusia tapoja toimia ja pysyä hengissä.

Näin kävi myös 90-luvun synkkinä lamavuosina ja vuoden 2008 finanssikriisissä. Ne olivat kriiseinä erilaisia, vaikka iskivät molemmat viiveettä ja rajulla kädellä kiinteistönvälitykseen. Syvää lamaa kesti monta pitkää vuotta, mutta finanssikriisistä palauduttiin ja noustiin hyvään kasvuvauhtiin lähes yhtä nopeasti kuin oli pudottu alas. Koronan kaikki vaikutukset tulemme näkemään vasta myöhemmin, kun olemme selvinneet pandemiasta.

Iso ja kauan odotettu digiloikka alallamme on kuitenkin jo tapahtunut, kiitos koronan. Asuntonäytöt ovat siirtyneet yhdessä hujauksessa verkkoon, ja ne näyttävät toimivan hyvin. Olemme saaneet live-esittelyistä paljon positiivista palautetta asiakkailtamme, sillä ne karsivat turhia käyntejä myyntikohteissa ja säästävät ihmisten aikaa. Tarjousneuvotteluja käydään ja kauppoja tehdään videoyhteyden välityksellä ja sähköisesti koko ajan enemmän ja enemmän.

Alamme ekosysteemi rakentuu sähköiseen maailmaan entistä vahvemmin ja vauhdikkaammin. Uusia palveluja ja työkaluja kehitetään aktiivisesti ja kokeillaan matalalla kynnyksellä – kuitenkin hyvästä välitystavasta ja turvallisuudesta piiruakaan tinkimättä.

Kriisitilanteet edesauttavat hyvien innovaatioiden läpimurtoa ja lyhentävät niiden markkinoille tuloa. Uskon, että tällä vuosikymmenellä asiakashallinnan sähköiset työkalut tulevat yleistymään ja monet asiakaspalveluun aina kuuluneet osa-alueet automatisoituvat kiinteistönvälityksessä.

Alallamme on edelleen paljon välittäjiä, joilla asiakkaat on kirjattu ruutuvihkoon ja jotka hoitavat asiakassuhteitaan perinteisesti puhelimitse. Se ei riitä enää tulevaisuudessa. Ihmiset haluavat mahdollisimman monipuolista tietoa asuntonsa myyntiin tai uuden kodin hakuprosessiin liittyen, ja osaavat myös vaatia sitä välittäjältään. Uskonkin, että ne toimijat, jotka esimerkiksi tarjoavat asiakkailleen mahdollisuutta seurata reaaliajassa oman asuntonsa myynnin edistymistä, tulevat pärjäämään jatkossa.

Asunnon ostopäätökseen tarvitaan tunnetta jatkossakin

Kiinteistönvälitysalan digitalisoitumisesta huolimatta kauppoja ei jatkossakaan synny ilman, että ostaja on käynyt tutustumassa kohteeseen kaikilla aisteillaan. Vaikka yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, kuvat eivät korvaa fiilistä, jonka saat käydessäsi kohteessa ja tutustuessasi huolella sen kuntoon ja jokaiseen yksityiskohtaan, esimerkiksi valon määrään, huonejakoon, pohjan toimivuuteen ja lähiympäristöön. Siksi uskon, että jatkossakin, kun olet ostamassa käytettyä asuntoa itsellesi uudeksi kodiksi, haluat nähdä ja kokea asunnon paikan päällä ennen ostopäätöstä. Me myös suosittelemme sitä kaikille asiakkaillemme.

Ostopäätökseen liittyvät faktat voidaan tuottaa digitaalisesti ja jakaa niitä eri portaalien kautta helposti, mutta fiilistä on vaikeaa välittää pelkän netin, videoyhteyden ja kuvien kautta, vaikka asunto olisi upeasti stailattu.

Uudisasuntokaupassa tilanne on toinen. Se tulee sähköistymään entisestään, ja uusi asunto voidaan ostaa ennen kuin se on valmistunut. Voimmehan jo nyt näyttää valmistuvasta kiinteistöstä ja asunnosta lähes kaiken kalusteratkaisuja, pintamateriaaleja ja ikkunanäkymiä myöten, vaikkei rakentamista ole vielä edes aloitettu. Uusi asunto on huoleton, sen voidaan olettaa olevan hyvin rakennettu ja yllättävistä remonttihuolista vapaa pitkään. Rakennusvirhevakuutukset ja vuositakuukorjaukset lisäävät ostajan luottamusta.

Etätöitä ja kohtaamispisteitä konttoreiden sijaan

2020-luvulla välitystoiminta tulee muuttumaan myös sisäisesti. Välittäjät tulevat jatkossakin tekemään entistä enemmän töitä kotoa käsin sekä tapaamaan etänä asiakkaitaan ja kollegoitaan. Toimitiloja vuokrataan toimistohotelleista vaihtuvien tarpeiden mukaan. Toimistoista tulee ”kohtaamispisteitä”, joissa voidaan pitää viikkopalavereja ja tavata tarvittaessa asiakkaita.

Uskon, että tulevaisuudessa asuntokauppoja tullaan tekemään yhä useammin välittäjän toimistolla, näissä kohtaamispisteissä, pankkien sijaan. Vaikka kaupanteko onnistuu hyvin sähköisesti ja etänä, kaupan osapuolet haluavat varmasti jatkossakin kohdata toisensa ja käydä saman pöydän ääressä läpi asuntoon ja asumiseen liittyviä käytännön asioita. Ja kyllä myyjiä yleensä kiinnostaa nähdä, kuka heidän rakkaan vanhan kotinsa ostaa.

Tulevina vuosina myös erilaiset kumppanuudet yleistynevät kiinteistönvälitysalalla. Kumppanuudet ovat tärkeitä, jotta voidaan tuottaa asiakkaille lisäarvoa ja itselle lisäetua suhteessa kilpailijoihin.

Maailma on jatkuvassa muutoksessa, eikä muutosvauhti tällä vuosikymmenellä ainakaan hidastu. Välitystoiminnan sähköistymisen ja automatisoitumisen myötä asiakassuhteiden ylläpidon ja hoidon merkitys tulee entisestään vain korostumaan. Kaiken tekemisen määrän, suuntauksen ja laadun on oltava riittäviä, jotta tälle tärkeimmälle menestystekijälle jää riittävästi aikaa.

Sp-Koti Oy
toimitusjohtaja
Jukka Rantanen
jukka.rantanen@spkoti.fi